Wat zegt het regeerakkoord?
De regering erkent dat elektrische bedrijfswagens nog niet voor iedereen haalbaar zijn en heeft daarom besloten de fiscale aftrekbaarheid van hybride wagens minder snel af te bouwen. Dit zou als volgt verlopen:
Huidige regeling |
Nieuwe regeling* |
|
2025 |
75 % |
75 %** |
2026 |
50 % |
75 %** |
2027 |
25 % |
75 %** |
2028 |
0 % |
65 % |
2029 |
57,5 % |
*onder voorbehoud van goedkeuring
**Een bijkomende uitzondering in deze regeling geldt voor hybrides met een CO₂-uitstoot van maximaal 50 gram per kilometer. Indien de fiscale aftrekbaarheid volgens de reguliere formule hoger uitvalt dan 75%, dan mag dat hogere percentage tot eind 2027 worden toegepast.
Daarnaast blijven de brandstofkosten van hybride wagens tot eind 2027 voor 50% aftrekbaar, terwijl de kosten voor elektriciteitsverbruik dezelfde fiscale voordelen behouden als volledig elektrische voertuigen.
Praktische onzekerheden blijven
Hoewel deze aanpassingen positief lijken, zijn er nog veel onduidelijkheden over de exacte uitwerking. Eén van de belangrijkste vragen is: op welke hybride voertuigen is deze regeling precies van toepassing? Geldt de gunstige fiscale regeling enkel voor hybrides die vanaf 1 januari 2026 worden aangeschaft, of ook voor wagens gekocht tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025? De regering wil de overstap naar milieuvriendelijkere wagens vergemakkelijken, waardoor het aannemelijk lijkt dat de regeling ook eerder aangeschafte hybrides zal omvatten.
Daarnaast is er nog verwarring over de toepassing van de aftrekpercentages. Aan de ene kant wordt vermeld dat de aftrekbaarheid jaarlijks zal dalen, terwijl elders in het regeerakkoord wordt gesuggereerd dat de percentages vast blijven gedurende de gebruiksduur van de wagen. Dit zou betekenen dat wagens aangekocht in een bepaald jaar een vaste aftrekbaarheid behouden (bijvoorbeeld 75% voor wagens aangeschaft tussen 2023 en 2027, 65% voor wagens uit 2028, enzovoort). De exacte interpretatie van deze regeling is echter nog niet volledig duidelijk.
Strengere CO₂-meetmethode kan roet in het eten gooien
Een andere belangrijke wijziging is de invoering van een strengere CO₂-meetmethode vanaf 2025. Dit betekent dat de uitstoot van (nieuwe) hybride wagens realistischer wordt berekend en waarschijnlijk hoger zal uitvallen. Hierdoor kunnen veel hybride wagens die momenteel onder de 50 gram CO₂ per kilometer blijven, hun fiscale voordelen verliezen.
Belangrijk om te weten: deze nieuwe meetmethode is niet van toepassing op reeds ingeschreven voertuigen. Wie nu een hybride koopt, zal dus niet achteraf met strengere normen worden geconfronteerd.
Hybride wagen blijft een slimme keuze
Hoewel het nieuwe regeerakkoord de heropleving van de hybride bedrijfswagen beoogt, heerst er nog veel onzekerheid over de concrete uitvoering. Zonder definitieve wetgeving blijft het onduidelijk welke aftrekpercentages uiteindelijk van toepassing zullen zijn op welke hybride voertuigen.
Toch kunnen we met enige voorzichtheid stellen dat de aanschaf van een hybride met een CO₂-uitstoot van minder dan 50 gram/km op dit moment een doordachte keuze is. Dankzij het voorziene fiscale voordeel voor deze wagens, zal bijvoorbeeld een hybride-benzine met een uitstoot van 50 gram/km aan 96,25% aftrekbaar zijn.
Tenzij de regering vroegtijdig valt over een solidariteitsbijdrage?
Neem gerust contact op met ons om uw investering in hybride wagens op fiscaal vlak te optimaliseren.
Ine Jans, fiscaal juriste
(Made In)