Begeleiding bij oprichting
Ben je van plan een eigen zaak op te starten, dan is het van cruciaal belang om je ideeën en plannen ook vorm te geven in een stevig onderbouwd financieel plan met zowel een kwalitatief als een kwantitatief luik. Het Wetboek van Vennootschappen en Vere-nigingen (WVV) verplicht ondernemers boven-dien om bij de oprichting van een BV, CV of NV een plan op te stellen dat aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Eenmanszaak of vennootschap
Fineko stelt samen met jou een plan op dat niet alleen aan die wettelijke vereisten voldoet, maar we zorgen er ook voor dat het plan een houvast biedt tijdens de eerste jaren van uw onderneming. Start je als eenmanszaak, dan is een financieel plan niet wettelijk verplicht. Het plan kan in dat geval wel dienen als handig kompas zodat je op basis van duidelijke cijfers de juiste beslissingen kan maken die cruciaal zijn in de eerste levensfase van je zaak.
Financiering
In het financieel plan zetten we al jouw input als startende ondernemer om in overzichtelijke cijfers. Welke inkomsten denk je kunnen behalen en met welke kosten moet je rekening houden. We houden hierbij rekening met activiteitsgebonden factoren en seizoen-schommelingen en brengen zo alle inkomende en uitgaande geldstromen in kaart. Met een stevig onderbouwd financieel plan overtuig je vervolgens investeerders en banken om de nodig fondsen te verzamelen voor de opstart. Fineko staat klaar met begeleiding en advies om voor u de juiste mix van eigen kapitaal en externe financiering te bepalen.
Business plan
Eerst het cijfermatige plaatje klopt, denken we samen na over je strategie, marketing. Cijfers zijn uiteraard belangrijk, maar investeerders of geldschieters zullen vooral oor hebben naar het idee en de visie van de ondernemer. Hoe wil je je producten aan de man brengen, wat onderscheidt jouw product van dat van de concurrentie? Wat zijn jouw sterktes en welke uitdagingen staan je te wachten. We gieten alles samen in een aantrekkelijk business plan.
Oprichtingsformaliteiten van a tot z
Fineko neemt alle praktische formaliteiten die bij de opstart van je zaak komen kijken voor haar rekening zodat jij je volop kan focussen op wat echt belangrijk is. Kies je voor een BV, CV of NV, dan stemmen wij alles rechtstreeks af met de notaris. Je onderneming wordt ingeschreven in de Kruispuntenbank van Ondernemingen, wordt aangemeld bij de btw-administratie indien nodig en we zorgen voor jouw aansluiting als zelfstandige bij het sociaal verzekeringsfonds van jouw keuze. Makkelijker kan niet!
Boekhouding
Goed vertrokken? In een volgende stap helpen onze ervaren Fineko accountants je verder op weg met de praktische opstart van je administratie en boekhouding. We zetten maximaal in op digitalisering en bekijken samen met jou hoe we jouw administratie op een zo efficiënt mogelijke manier in de boekhouding kunnen verwerken. Onze medewerkers staan paraat met fiscale en financiële tips en advies zodat jij je alvast volledig op je zaak kan focussen.
Ons team
Bij Fineko kan u rekenen op kennis van zaken m.b.t. het overnameproces met alle valkuilen en opportuniteiten, een persoonlijke aanpak afgestemd op uw onderneming. Een bedrijf kopen of verkopen wilt u toch alleen tegen de beste voorwaarden en met kennis van alle risico’s? Kom gerust langs bij ons met uw vragen en wij helpen u graag verder.
Budgetteren moet niet altijd beperkend zijn van aard, maar kan juist bekrachtigend werken - Robbe